Home / Contact
Agenda / Nieuws

ONE

Dat is het Engelse woordje voor één. Maar het is ook de afkorting van Omzien Naar Elkaar. Als we ons in de gemeente in Christus één voelen, dan kijken we naar elkaar om. In zorgelijke en verdrietige, maar ook in vreugdevolle omstandigheden mogen we met elkaar mee leven. Dat kan door een bezoekje, een telefoontje, een kaartje, een mailtje. Een kleine moeite. Toch?

Huisbezoek

De wijkgemeente Sion is onderverdeeld in secties, die elk onder de pastorale verantwoordelijkheid van één van de ouderlingen vallen. De ouderlingen proberen om, samen met een bezoekbroeder, met zekere regelmaat op bezoek te komen. Zit u of jij ergens mee, schroom dan niet de sectie – ouderling te bellen.

Diaconaal huisbezoek

Ook de diakenen doen bezoekwerk. Wanneer u werkeloos bent geworden, of er is sprake van een handicap, of uw partner is overleden en daardoor zijn er (financiële) zorgen, schroom dan niet om contact op te nemen met diaken Gerrit Remmelzwaal (Telefoon 071-4045860)

Dames Comité Sion

De dames van het damescomité Sion bezoeken met name de oudere gemeenteleden (75+) rond hun verjaardag. Er vinden ook geboortebezoeken plaats, soms ook bezoeken rond ziekte en overlijden. Daarnaast zijn de dames betrokken bij de contactmorgens en oudere- en alleenstaande gemeenteleden en zijn ook behulpzaam bij de uitdelingen ronde de Kerst en Pasen. Voor nadere informatie of inlichtingen kunt u contact opnemen met de voorzitster Atie Smit (Telefoon 071-8892134) 

 

 

 

Contact

Predikant
dr. G. van Zanden
Boulevard 13, 2225 AA
T 071-2301107
Email predikant

Scriba
Br. Dick van Belen
Buitensluistraat 59, 2225 AJ
T 06-5778 0656
scribasion2023@gmail.com

Weekmeditatie - nr.12

Vreemde praat

Vreemde praat

‘Uw spraak maakt u openbaar.’ (Mattheüs 26:73)

Bekakte praat

Toen ik een paar maanden geleden met één van onze jongens naar het ziekenhuis moest voor gehooronderzoeken en we in de wachtkamer zaten (hij met een Donald Duck in handen, ik met een bak slappe automatenkoffie), hoorde ik achter ons een vrouw praten. Ik kon meteen horen dat ze uit Katwijk kwam. Het is moeilijk onder woorden te brengen hoe je dat precies horen kunt. Het zit hem in kleine dingetjes.

- De exotische klank van de Katwijkse ‘w’.

- Het afkorten van woorden en zinnen (je zegt niet ‘welterusten’, maar ‘terùùùs’, en ‘dènk’ in plaats van ‘denk ik’).

- Je zegt ‘alles goed’ in plaats van ‘prima’, en ‘het graf’ in plaats van ‘de begraafplaats’.

- Een haring is een hèring en een knuffel is een koekel.

- En hoe Katwijkse dames elkaar op straat groeten is ook wat bijzonders: ‘Hoooooi!’ - met een golfje erin.

Als nieuw binnengekomen Katwijker valt je dat natuurlijk meteen op. Toch vond de mevrouw in de wachtkamer het wel een beetje confronterend dat ik aan haar manier van praten horen kon dat ze van Katwijk kwam…

Nu dacht ik van mijzelf dat ik ‘gewoon’ Nederlands sprak. De catechisanten van de jongste groep bleken het er echter roerend over eens dat ik ‘bekakt’ praat. En dat vond ík dan weer een beetje confronterend. Want ik kom van een Veluws boer’ndorrep en niet uit Wassenaar of Bloemendaal…

Provinciale praat

Simon Petrus kan er ook weinig aan doen. Hij zal zijn best hebben gedaan om ‘netjes’ te spreken in de grote stad Jeruzalem. Maar als hij zich staat te warmen aan het nachtelijk vuur en hem gevraagd wordt of hij niet ook bij die Jezus van Nazareth hoort en dat in alle toonaarden ontkent, is het toch zijn manier van spreken die hem verraadt.

Ik las ergens dat het boerse Aramese dialect van de provinciale Galileërs voor veel vrolijkheid zorgde in het ‘ontwikkelde’ Jeruzalem. Er bestaat een anekdote over een man die op een markt in Jeruzalem iets probeert te kopen wat klinkt als ‘amar’. Maar de marktkooplui beginnen de spot met hem te drijven en vragen hem wat hij nu precies bedoelt: (1) een ezel waarop hij rijden kan (hamâr), (2) een glas wijn (hamar), (3) een gewaad (‘amar), of (4) een offerlam (immar)?

Zo werd Petrus dus ook herkend aan zijn spraak. Al deed hij er alles aan om onopgemerkt te blijven.

Belijdende praat

Bent u er eigenlijk wel eens op betrapt dat u bij Jezus hoort? Het schijnt dat je een christen zou moeten kunnen herkennen aan zijn praat, daad en gewaad. Dus: aan wat hij wel en niet zegt, aan wat hij wel en niet doet, en aan de kleding die hij draagt. Sommigen voegen aan dat rijtje ook nog het ‘gelaat’ toe (vgl. Mattheüs 6:16-18).

Let wel: dat ánders-zijn is niet iets wat een christen nastreeft als een doel op zich. Het is een onvermijdelijk gevolg van het volgen van Jezus. Het omknopen van de allerzwartste das die er te krijgen is, maakt je aan de binnenkant nog niet gereformeerd. Je kunt keurig op je woorden letten en leven zonder aanstoot te geven, maar daarmee ben je nog niet bekeerd. Wie van de buitenkant naar de binnenkant redeneert, redeneert de verkeerde kant op!

Maar dat christenen tot een ánder volk behoren en een ánder vaderland hebben: dat klopt wel degelijk. Dat zit erin – en dat komt er gelukkig ook een keer uit. Zo zijn Jezus’ volgelingen in deze wereld als lichtjes in de duisternis. Laten we dus maar niet te gretig met de wereld meepraten en meedoen. Opdat onze spraak iets zou openbaren. Niet onszelf natuurlijk. Maar de Bron van het licht waaruit wij leven mogen: Christus Jezus, het Licht der wereld.

 

ds G. van Zanden

Lees verder
dr. G. van Zanden
Wijkdominee Sion
Efeziers 6:13-17

Neem daarom de wapens van God op om weerstand te kunnen bieden op de dag van het kwaad, om goed voorbereid stand te kunnen houden. Houd stand, met de waarheid als gordel om uw heupen, de gerechtigheid als harnas om uw borst, de inzet voor het evangelie van de vrede als sandalen aan uw voeten, en draag bovenal het geloof als schild waarmee u alle brandende pijlen van hem die het kwaad zelf is kunt doven. Draag als helm de verlossing en als zwaard de Geest, dat wil zeggen Gods woorden.

©2024 Hervormde Gemeente Katwijk aan Zee

Disclaimer Colofon Privacy & cookies

Webontwikkeling: 2nd Chapter