Gelezen en vanuit pastorie Zeezicht

Gelezen. Maar laten wij het voorbeeld van David navolgen, die ook al was hij met grote deugden gesierd, zich toch niet geschaamd heeft een herder te zijn, en bij de schaapskooien te verblijven, - en hoewel hij door Samuël tot koning aangewezen en gewijd was, daarom toch niet hooggevoelend geworden is, maar in zijn vorige stand een rustig en bescheiden leven geleid heeft.

J. Calvijn, Leerredenen over 1 Samuël (Kampen: De Groot-Goudriaan, 1979), p. 55-56

Uit de pastorie. Afgelopen vrijdag deed dirigent Bert Noteboom het voorkomen alsof ik na een dodelijk vermoeiende autorit vanuit België met zweet op mijn rug zó de kansel van de Nieuwe Kerk was opgestapt om een stichtelijk woord te spreken. Zo erg was het gelukkig niet. Maar het was wel even schakelen. ’s Ochtends nog op een halfverlaten vakantiepark in een uitloper van de Ardennen, ’s avonds in een afgeladen kerk vol met mannen. Maar het was allebei… heel gaaf. Ik heb er geen andere woorden voor.

Veel te beleven was er niet op onze kortstondige vakantiebestemming. We zijn in Tourai (Doornik) geweest, de stad waar Guido de Brès ooit de Nederlandse Geloofsbelijdenis over de muur van het kasteel wierp. Alleen is dat kasteel er allang niet meer en weet geen kip daar nog wie Guido de Brès is. Maar om even een paar dagen samen alleen te zijn, dat was heel fijn.

En die mannenzang, ja, daar was ik vorig jaar ook. Toen had ik de slechtste plaats, helemaal achteraan staande in het gangpad. Nu mocht ik hogerop komen en had ik de beste plaats. Op een gewone zondag is de stem van de dominee gericht tot de kerkgangers, maar op vrijdag en zaterdag gingen alle stemmen van de kerkgangers in de richting van de dominee. Mijn trommelvliezen trillen nog na. En het was bijzonder en ergens wel ontroerend om ambtsdragers en kerkgangers en andere oude bekenden te ontmoeten. Het mooiste vond ik, dat er even geen kerkmuur te bekennen was. Zo zal het eens ook wezen! Al zal het lied dan heel anders klinken. Omdat er zoveel vrouwen en kinderen bij zullen zijn!

Een hartelijke groet, mede namens mijn vrouw en de gasten, uw

Door: dr. G. van Zanden
Matteus 28:5-6

De engel richtte zich tot de vrouwen en zei: 'Wees niet bang, ik weet dat jullie Jezus, de gekruisigde, zoeken. Hij is niet hier, hij is immers opgestaan, zoals hij gezegd heeft.'