Gelezen en Vanuit pastorie Zeezicht

Gelezen. Er is geen schrijver van de evangeliën die beweert dat Jezus het graf inging als een man en eruit kwam als een metafoor.

Nick Page, De langste week. Wat er werkelijk gebeurde in de lijdensweek (Hoornaar: Gideon, 2014), p. 308

Vanuit pastorie Zeezicht. 1. Vorige week heb ik iets mogen zeggen in de Residentie Pauzedienst in de Waalse Kerk te Den Haag over hoe het er met de visserij voor staat. Niet zo best eigenlijk, vooral niet voor de garnalenvissers en de grotere Noordzeekotters. Maar voor een christelijke visserman is er altijd hoop. Want hij weet van Wie hij zijn visjes krijgt. Gerard van de Breevaart (CU-SGP) heeft als politicus nog iets gezegd over de landbouw en we hebben samen gebeden en gezongen. Langer dan een halve kerkdienst duurde het niet eens en veel volk was er ook niet, maar het is goed om voor de landelijke overheid te bidden op steenworp afstand van de plaats waar die overheid zetelt.

2. Twee weken terug had ik mijn bijbel laten liggen in een Brabants kerkgebouw. Een goed excuus om eens een nieuwe te kopen! Dat oude ding viel toch al van ellende uit elkaar, maar ja: bijbels weggooien, dat kan ik niet en we hebben ook geen tuin die geschikt is om ze in te begraven… Dus toen heb ik een nieuwe gekocht, zo’n echte domineesbijbel-met-rits. Maar die zaterdag stond de pakjesbezorger aan de deur met een klein doosje. De koster was zo vriendelijk geweest om de gevonden bijbel naar Katwijk te sturen. Zoals Jochebed haar kleine Mozes terugkreeg, heb ik dus mijn lieve bijbeltje teruggekregen. Die helaas nog steeds van ellende uit elkaar valt.

3. Afgelopen zondag heb ik mijn mooie klokje van de kansel op de onverbiddelijke tegels van de Ichthuskerk laten vallen. Die is in drie stukken reddeloos verloren. De dag ervoor was mijn mobiele telefoon al uit mijn broekzak gevallen op de tegels van de keukenvloer, dus die doet het ook al niet meer. Als ik omringd door tegenspoed… En zo leven we klokloos en mobielloos naar Goede Vrijdag en Pasen toe. Misschien niet eens zo’n slechte zaak.

Met een hartelijke groet vanaf de wurref, ook namens mijn vrouw en de gasten, uw

Door: dr. G. van Zanden
Matteus 28:5-6

De engel richtte zich tot de vrouwen en zei: 'Wees niet bang, ik weet dat jullie Jezus, de gekruisigde, zoeken. Hij is niet hier, hij is immers opgestaan, zoals hij gezegd heeft.'