25 nov- 1 dec '22 Publicatiedatum: 27 november 2022

Van zondag.
Dominee Van der Scheur uit Veenendaal opende met ons de Bijbel op deze laatste zondag van het kerkelijk jaar bij Prediker 12 : 5 waar staat dat de mens naar zijn eeuwig huis gaat. In het Hebreeuws staat er Beth Olam. Dat is de naam bij de Joden voor de begraafplaats, maar door genade mag een christen méér perspectief hebben: Op reis naar het Vaderhuis. Er klonk  ook een ernstige toon: niet iedere trein komt aan bij station ‘Vaderhuis’. Persoonlijk geloof in de Heere Jezus blijft onmisbaar. In de dienst klonken ook de namen van de acht wijkbewoners -of die met de wijk meeleefden- die in het afgelopen kerkelijk jaar gestorven zijn.  Goed zo’n moment van  voorbede, meeleven en ontmoeting. Ook een appèl om daarin te volharden.

Tot zondag.
De laatste zondag in november is alweer de eerste zondag van Advent. Voor onze wijk hoopt prof. Dr. H. van den Belt voor te gaan in de Nieuwe Kerk. Laten we onder het Woord komen en ons horloge niet gelijk zetten met de klok van de buurman of van de wereld, maar letten op de zonnewijzer van het Woord. Zoiets heeft bisschop Ryle ooit terecht gezegd.

Geboren.
Op 11 november was er blijdschap bij Willem-Jan, Eline en Luuk Spaans. Ze kregen die dag een lief zoontje en broertje erbij. Boaz Christiaan. Wat was de kleine Boaz welkom. Een paar dagen later werd de 8 miljardste mens geboren, dus Boaz was misschien nummer 7.981.337.220, maar nee zo werkt het niet in het leven. Hij is volstrekt uniek, niet alleen voor zijn ouders en broer, maar ook voor Zijn Schepper zoals het gedichtje op het kaartje zegt: Weet dat de Vader je kent, weet dat je van waarde bent. Weet dat je een parel bent, een parel in Gods hand. Dat  gedichtje doet me altijd denken aan de gelijkenis van de parel van grote waarde in Mattheüs 13. Die te zoeken en die te vinden is zo onmisbaar bij het parel-zijn-in-Gods-Hand. Dat de kleine man veel zal horen van Zijn Heere en Heiland, de Parel met een hoofdletter. We feliciteren de familie van harte.

Meeleven.
Mw. Van Duijn is ernstig ziek. De uitslagen van de eerste behandeling waren helaas teleurstellend en hadden niet de uitkomst waarop was gehoopt. Deze week wordt gestart met een nieuwe behandeling in de vorm van chemo. Het doet mevrouw en meneer Van Duijn goed, dat er zoveel mensen uit de gemeente bemoedigend om hen heen staan. We dragen hen op in gebed en we bidden dat deze nieuwe behandeling aanslaat en de pijn en benauwdheid enigszins zal verminderen.

Giften.
De volgende giften werden in de afgelopen week ontvangen voor de wijkkas:
Gert-Jan Meerkerk € 50,00 en € 30,00 en per bank € 25,00.
Heel hartelijk dank.

Vrouwencontactmorgen.
Graag plaats ik nog een keer het volgende bericht: Hierbij worden alle dames van harte uitgenodigd voor de vrouwencontactochtend van wijkgemeente Maranatha op donderdag 1 december a.s. We beginnen om 9.30 u en eindigen om 11.30 u. Er is een korte overdenking -ditmaal door ds A.W vd Plas- met als thema ‘Waar heb ik het aan te danken?’  Medewerking wordt verleend door zanggroep Immanuel. Na de pauze gaan we creatief aan de slag. De kosten zijn 12,50.  Er is GEEN oppas. Opgeven kan tot uiterlijk zaterdag 26 nov. Via email alieguyt@hotmail.com of telnr 0630005008.
U bent van harte welkom.

Tenslotte.
De Bijbelkring voor senioren kwam verleden week dinsdag bijeen. De Romeinenbrief ging open. Die levensbelangrijke brief. Kerkvader Chrysostomos wilde wel dat die brief twee keer per week voor hem werd voorgelezen. Na een leerzame, gedegen inleiding van ds Van der Plas kwamen de vragen aan de orde. Eén vraag was: Kun je het evangelie in één zin samenvatten? We kwamen uit op Joh. 3 : 16. Een tekst die wel elke dag in ons leven mag opengaan. Ik las bij Ryle het volgende: Hoe ontroerend was de opmerking van een oude zwarte man toen sommigen hem, met het oog op zijn hoge leeftijd, aanraadden niet meer te leren lezen. ‘Nee!’ zei hij, ‘zolang ik leef, zal ik het nooit opgeven. Het is alle moeite waard om dat ene vers te leren lezen: ‘Alzo lief heeft God de wereld gehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft niet zal verloren gaan, maar eeuwig leven hebben.”

Namens de kerkenraad een hartelijke groet,
Gert-Jan Meerkerk.