12-18 april '24 Publicatiedatum: 12 april 2024

Vrijdag 29 maart
Op Goede Vrijdag hadden we als wijk dienst in de Oude Kerk. Ds. A.W. van der Plas ging ons voor uit Mattheus 27: 45-61. Tekst voor de prediking was uit vers 51-53. En zie, het voorhangsel van de tempel scheurde in tweeën, van boven tot beneden; de aarde beefde en de rotsen scheurden; ook werden de graven geopend en veel lichamen van heiligen die ontslapen waren, werden opgewekt; en na Zijn opwekking gingen zij uit de graven, kwamen in de heilige stad en zijn aan velen verschenen. Wat een machtige gebeurtenissen in deze drie korte verzen. Zelfs de hemel en aarde zijn betrokken bij Jezus Zijn dood. Vanaf nu worden alle dingen nieuw. Goede Vrijdag.

Zondag 31 maart
Kandidaat Gerco Guijt ging ons op Eerste Paasdag voor uit Mattheus 28: 1-10. Tekst voor de prediking was vers 5; ‘Maar de engel antwoordde en zei tegen de vrouwen: U hoeft niet bevreesd te zijn, want ik weet dat u Jezus zoekt, Die gekruisigd was.’ De engel weet dat de zoektocht van de vrouwen niet tevergeefs is. Wees niet bang dat je wel op zoek bent maar niet zal vinden en dat je een dode Jezus vindt. Hij is gekruisigd en is gestorven maar heeft de dood overwonnen. Hij is opgestaan en iedereen die Hem zoekt zal Hem vinden. Dat gold voor de vrouwen toen, maar geldt nog steeds voor elke zoeker nu. Dat heeft Hij Zelf beloofd.

Zondag 7 april
Ds A.J. Mensink uit Elburg stond afgelopen zondag op de preekstoel in de Pniëlkerk. Prediker 1 en Romeinen 8:18-23 waren de Schriftlezing. Prediker heeft een trieste conclusie voor ons. Alles is ijdelheid, vluchtigheid en tevergeefs. In eerste instantie nogal deprimerend zo’n boodschap, maar toch wellicht ook herkenbaar als we kijken naar de wereld om ons heen. Prediker draait daar in ieder geval niet omheen. Deze conclusie is op zijn sterkst wanneer je met de dood wordt geconfronteerd. Waar leef je voor? Wat heeft het voor zin? En ook, waarom doet God de dingen zoals Hij ze doet? Heeft God dan overal een bedoeling mee? Wezenlijke vragen waar ieder mens een keer mee te maken krijgt. Het kan je bij de keel grijpen. Deze reële vragen mogen ook bestaan in de Bijbel. Prediker gaat deze gedachten niet uit de weg. De schepping zucht hier ook onder, lezen we in Romeinen 8. Ze is door onze menselijke zonden onderworpen hieraan. Maar het was nooit Gods bedoeling. Gelukkig zorgde God wel voor iets nieuws onder de zon. Namelijk de komst van Zijn Zoon Jezus naar de aarde. Die met Zijn volbrachte werk een einde maakte aan die vicieuze cirkel van opgaan, blinken en verzinken. Hij zette daar letterlijk en figuurlijk een kruis doorheen. Zijn zelfgekozen kruis van vergeving, redding en een nieuwe toekomst. Nu nog alles ijdelheid, straks alles heerlijkheid!

Zondag 14 april
Ds. Ouwehand staat voor komende zondagavond op het rooster. U en jij bent weer van harte welkom in het ‘MC’.

Overlijdensberichten
Een bericht van overlijden ontvingen we. Op dinsdag 2 april is “onverwacht, maar rustig” overleden en heengegaan Janny Elisabeth Loeve-de Keizer, weduwe van Pieter Wilhelm Loeve. Ze bereikte de hoge leeftijd van 99 jaar en woonde de laatste tijd in De Wilbert. We denken aan de drie dochters Greet, Esther en Monique en hun gezinnen. Zoon Leendert is al overleden. We wensen de nabestaanden Gods nabijheid en troost toe.

In de gezinnen van ouderlingen Jan de Vreugd (met zijn vrouw Liezeth en de kinderen) en Gert-Jan Meerkerk (met zijn vrouw Marja en de (klein)kinderen) is er verdriet en rouw, maar ook vertroosting omdat een schoonmoeder respectievelijk een moeder zijn Thuisgehaald. We bidden om kracht van de Allerhoogste.

Bedankje
Mevr. Timm-Postma uit Koudekerk wil iedereen bedanken voor al het meeleven wat ze ontving vanuit Katwijk na het overlijden van haar man Fritz op 28 februari jl. Het heeft haar erg goed gedaan.

Geboorte
We danken met Buis en Janneke de Jong en hun dochter Roos dat ze op woensdag 3 april uit Gods hand een dochter en zusje ontvingen:
Hanne Linde. Naast de blijdschap is er ook veel zorg rondom de gezondheid van Hanne. Hanne heeft een spoedoperatie ondergaan, die gelukkig mocht slagen en ligt nog in het ziekenhuis. Op korte termijn staat er nog een operatie gepland. We bidden om een goede afloop van de operatie en spoedig herstel van de kleine Hanne.
We wensen familie De Jong Gods nabijheid en zorg toe in deze spannende tijd.

Giften
Bij het uitdelen van de paaswijkattenties is het prachtige bedrag van € 494,50 opgehaald.
Ds. A.W. van der Plas ontving in de afgelopen weken: € 50, € 30, € 25, 2x € 20 en 3x € 10.
Bert Aandewiel/Julian Jonker € 20,00, Coby van der Meij € 10,00
En de collecte van de lidmatenkring bracht € 43,50 op.

Bidstond
Vanaf 9 april zal de gezamenlijke bidstond (dinsdagavonden om 19:00 uur) met de Rehobothwijk niet meer plaatsvinden in het Maranathacentrum. Dit doordat het winterwerk stopt. Gelukkig kunnen we in de Rehobothschool naast de kerk terecht. De directie van de school biedt ons deze mogelijkheid aan. Daar zijn we uiteraard dankbaar voor.
Let op: tijdens de schoolvakanties is er geen bidstond. En zodra volgend winterseizoen start hopen we weer gebruik te maken van de kerk.

Beroepingswerk
Afgelopen zondag preekte ds J.J. ten Brinke op beroep in de Nieuwe Kerk voor de Immanuëlwijk. Thema voor de Woordverkondiging was n.a.v. Kolossenzen 3:1 ‘Zoek dan de dingen die boven zijn.’ We wensen dominee Ten Brinke wijsheid en een woord van ‘Boven’ toe in deze week van beslissen. Graag ook uw en jullie gebed voor de voortgang van het beroepingswerk van de wijk Rehoboth en van onze wijk. Het beroepingswerk valt niet altijd mee en soms lopen dingen tegen. Tegelijkertijd weet de Heere wie waar in Zijn wijngaard op zijn plaats is. En Zijn tijd is niet altijd de onze, maar wel de beste tijd.

Hartelijke groet namens de kerkenraad.
Bert Aandewiel