2-8 febr '24 Publicatiedatum: 08 februari 2024

Sneuvelambitie.
Kent u dat woord? Ik niet tot ik het ergens opving. Het ging natuurlijk over alle goede voornemens die alweer in de loop van de maand januari ‘de mist ingingen’. Voornemens waar we met goede moed op 1 januari aan begonnen, maar tja, ze konden toch niet het dagelijks patroon van elke dag doorbreken. Jammer is dat! Hoe is ’t nu bij u wat betreft het voornemen van Hebreeën 10: 25 ‘Laten wij de onderlinge bijeenkomst niet nalaten, zoals het bij sommigen de gewoonte is, maar elkaar aansporen….?’

Van zondag.
’t Was zondag nog eens ‘ouderwets vol’ in het Maranathacentrum. Geen wonder, want het was een kerk- en schooldienst. Fijn om heel veel kinderen, (groot)ouders en personeel van de Rehobothschool te ontmoeten. Het thema van deze dienst was A-B-C, lees je mee? Het ging over de geschiedenis van de minister uit Afrika die op zijn wagen uit de profeet Jesaja las en de boodschap niet begreep. Filippus mag hem dan tot Jezus leiden: Hij is de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde. Dominee Van der Plas verwoordde het zo: Het komt er toch maar op aan in ons leven om Hem te kennen en in Hem te geloven. Dát steeds meer en weer en dieper te leren is zo onmisbaar. De dominee deed zijn best om eenvoudig, vertellend te preken. Hij had in de week ervoor ook de school bezocht. We zijn dankbaar dat het ook dit jaar weer mogelijk was.
Het was mooi om in de dienst heldere kinderstemmen te horen: Valerie en Matteas uit groep 6 lazen de Wet en Emma en Else-Lynn uit groep 8 lazen het Bijbelgedeelte uit Handelingen 8. Bijna hadden we de eerste twee stemmen gemist; goed dat juf Hoek de dominee erop attendeerde. Zo zijn we elkaar tot hand en voet. We vergeten ook juf Kuijt niet die een paar dagen voor de kerk- en schooldienst onder het werk op school onwel werd en met de ambulance naar het ziekenhuis ‘moest’. We bidden om haar volledig herstel.

Jongerenpastoraat.
Het was natuurlijk niet voor niks dat broeder Hans Verdoes ouderling van dienst was afgelopen zondag. Hij is het immers die als ouderling ook speciaal aandacht zal geven aan het jongerenpastoraat in onze wijk. Op de wijkflyer stond dat nog niet; daarom mag het nu wel in dit bericht.

Tot zondag.
De eerste zondagavond van februari verwelkomen we als gastpredikant Ds J.P. Ouwehand in de Pniëlkerk. Hij is ook één van ‘Katwijks zonen’. En volgens Spurgeon is er altijd veel belangstelling om één van de jongens van het dorp te horen als hij predikant is geworden. Zal dat zondag ook zo zijn?

Meeleven.
Ouderling Kees Heemskerk mocht donderdag 15 januari weer thuiskomen. Tot verbazing van de medici knapte hij zo snel op dat hij nu al ontslagen kon worden. ‘Dit is Gods werk’ appte onze dankbare broeder. Hij mag verder revalideren in ‘het Zeehos’.
In hospice Vlietstede werd broeder Gijs van Duijn opgenomen. Een mooie kamer en goede verzorging, dat wel, maar het is niet meer ‘thuis’. We bidden om rust voor hem en Mar zijn vrouw. Dat te midden van afnemende krachten en gedachten het wáár blijft en wáár blijkt: Wie op de hoge God vertrouwt heeft zeker op geen zand gebouwd.
Ik denk dat bij broeder Leen Guijt dinsdag 27 februari een kleurtje kreeg op de agenda. Dán is immers de hersteloperatie voor zijn oog gepland. Nou ja, het wordt een prothese-oog. Gelukkig kun je ook met zo’n oog uitzien naar de God van het heil (Micha 7).

Geboorte Sem.
De lidmatenkring van donderdag 25 januari verliep anders dan gepland. Dominee Westland kon niet aanwezig zijn; jammer, maar hij was wettig verhinderd. De reden werd tijdens de lidmatenkring helder. Immers om 20.44 uur appte de dominee dat zoon Wijgert Samuël was geboren.
Zo was er gelijk een band met wijk Maranatha. Van harte gefeliciteerd. En ook van harte Gods zegen en leiding gewenst bij de christelijke opvoeding in een post-christelijke tijd. Dat gaat ook in een domineesgezin echt niet vanzelf.

Bijbelkring.
Let op: De senioren-Bijbelkring verschuift één week. Dominee Van der Plas kan niet op dinsdag 6 februari, maar gelukkig wel een week later (inderdaad dan is het dinsdag 13 februari). En gelukkig is ook dan de zaal beschikbaar. Zegt het voort.

Giften.
Penningmeester Wim Sip meldt dat de volgende giften werden ontvangen voor de wijkkas:
Hans van der Meij/Nico Dijkdrent € 20,00; Adriaan Geene/Kees Honders € 50,00; Hans van der Meij € 20,00. Hartelijk dank.

Actie Kerkbalans.
Daarover zult u wel meer lezen in dit nummer, maar hierbij wordt iedereen bedankt die meedeed met de actie: als rondbrenger, ophalen en/of toezegger, gever en ondersteuner. De eerste telling maakt ons stil….!

De Werkplaats.
De kerk wordt vaak de werkplaats van de Heilige Geest genoemd. Het deed me denken aan ‘vroeger’; aan de Pabo waar we les kregen over De Werkplaats, de school van Kees Boeke in Bilthoven waar Koninginnekinderen als Beatrix, Margriet en Irene naar toe gingen.
Prinses Margriet vertelde er eens iets over in het tv-portret Margriet 65, meer dan een prinses.

“Zo'n school waar alles anders en nieuw moest en waar we dus absoluut niets leerden. Want het moest allemaal heel creatief zijn en vooral geen discipline en allemaal van dat soort dingen. Ik was eigenlijk heel erg blij dat ik van die school af mocht. Het was er zo 'gewild idealistisch'. Wij moesten op paardendekens liggen na de lunch en dan naar Bach luisteren. Dat was verplicht".
De kerk mag ook wel De Werkplaats heten. Met hoofdletters. Want daar maakt de Geest van afkerige mensen die hun eigen zin willen doen heilbegerige Koningskinderen die vragen ‘Wat wilt U dat ik doen zal’. Mogen wij allemaal veel van die Werkplaatservaringen opdoen, niet liggend op een paardendeken, maar gewoon zittend in de kerkbank.

Een hartelijke groet namens de kerkenraad,
Gert-Jan Meerkerk