1-14 juli '22 Publicatiedatum: 14 juli 2022

Van zondag…:
Ds F.J.M. van Veldhuizen ging voor in de Oude Kerk. Heerlijk om weer zo bij elkaar te kunnen komen, ’t lijkt wel weer de normaalste zaak van de wereld. Twee weken geleden schreef ik summier iets over de Jongste dag. De laatste psalm die in de avonddienst gezongen werd keek daarin ook vooruit naar die dag, want zo is het: “De volken zúllen u belijden, de landen zúllen zich verblijden, de volken zúllen HEER u loven”. Niet óf, maar wannéér. Wat een dag zal dat zijn!

…tot zondag:
DV zondag 3 juli om 10:00 uur in de Ichthuskerk hoopt voor onze wijk voor te gaan prof. dr. G. van den Brink. Of u nu bij “onze” dienst aanwezig bent of elders waar Gods Woord opengaat, we wensen u gezegende diensten toe!

Meeleven:
We werden opgeschrikt door een bericht van onze ambtsbroeder Johan Berkheij. Afgelopen zondag 19 juni werd hij, na druk op de borst gevoeld te hebben, per ambulance naar het ziekenhuis gebracht. De artsen besloten hem een openhartoperatie te geven met als doel het plaatsen van een aantal bypasses. Deze operatie werd op woensdag 22 juni succesvol uitgevoerd. Woensdagavond gaf zijn vrouw Yvonne via de kerkenraadsapp een korte update over zijn toestand. De operatie was verlopen zonder complicaties. Met dat blijde nieuws konden we de woorden, die Johan zelf schreef toen hij ons op de hoogte stelde van wat er met hem ging gebeuren, stil en verwonderd nazeggen: “Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen!”. We denken verder aan allen die leed te dragen hebben, in ernstige of minder ernstige mate. Verdriet en gemis dat er is. Behandelingen met of zonder uitzicht. Het is zoveel. Heere, ontferm U!

Jubileum:
Afgelopen zaterdag 25 juni was de dag van het 25-jarig huwelijk van Willem en Lisette Guijt. U zegt: dat weet ik allang want daar is verleden week in het kerkblad over geschreven. Inderdaad, maar dit stukje heeft een aanvulling nodig.
Heel terecht stuurde Lisette een mailtje met de opmerking dat zij de namen van de schoonkinderen daarin miste: Willem van Janine en Noa van Lennart. En op zaterdag 18 juni zag een tweede kleinkind het levenslicht: Milou dochter van Willem en Janine. Vandaar deze aanvulling die een diepe les bevat: wat zien wij vaak mensen over het hoofd. Gelukkig te mogen weten van Hem die niemand vergeet en onze namen kent. Een voor één. Allemaal.
Het adres van de familie Guijt doet denken aan wat Salomo schreef in het Hooglied: Leg mij als een zegel op Uw hart, als een zegel op Uw arm. Dat is het beste plekje wat we elkaar kunnen toebidden bij huwelijk(sjubileum) en geboorte, bij studie en werk, in leven en sterven.

Giften:
Ds. A.W. v/d Plas ontving € 10 voor de wijkkas. Hartelijk dank!

Tot slot:
U heeft kunnen lezen dat het schrijven van de wijkberichten tegenwoordig ook door drie schoolmeesters gebeurt, zoals Gert-Jan Meerkerk dat mooi verwoordde. Afgelopen vrijdag vierde hij als schoolmeester zijn afscheid op de Groen van Prinstererschool. Afscheid ter gelegenheid van zijn pensionering. Tijdens één van de toespraken op de receptie werd gemeld dat hij gedurende zijn schoolloopbaan “een Nieuwe Kerk vol kinderen” in zijn klas zou hebben gehad. Meer dan 1.600 kinderen die naast de lessen die hij verzorgde, ook het Evangeliewoord hebben gehoord. Da’s bijzonder! Meester Meerkerk vertelde op deze bijzondere dag, zoals alleen hij dat kan, voor elke klas een verhaal over zending en/of de vervolgde kerk. Iedere leerling hing aan zijn lippen. Óók toen hij ze liefdevol, maar duidelijk op het hart legde om altijd leerling te blijven. Bij die ene Leermeester. Wat hebben we daaraan toe te voegen?

Namens de kerkenraad een hartelijke groet,
David Stelma