Gelezen en vanuit pastorie Zeezicht

Gelezen. Hierbij het begin van een Katwijks gedicht dat ik onlangs in mijn brievenbus vond. Voor een vreemdeling als ik zitten er heel wat tongbrekers in!

Bezondere kerkgang (aflevering 1/6)

As-te koster ’s maendaesaevens

in de kerk an ’t vege slaet,

komt-ie hael wat dinge teuge

die ‘et kerkvolk achterlaet.

Peperementhjies, snouppepiertjies,

kâawgom an de bank ‘eplakt,

segaere-peuke, natte pruime,

zòòmaer op-te grond ‘ekwakt.

Sjaeltjies, hoedjies, liturgietjies,

nou in dan een regenjas,

’n enkele kaer een paerepluutje

midden in een regenplas.

Maer wat koster Gijs van Griëe

onderlest ‘evonnen haed,

is temet ‘iet te gelòòve,

een meraekel, hier ‘ezâad.

Vanuit Pastorie Zeezicht. De oudste drie kinderen zijn deze week een paar dagen bij opa en oma in Drenthe. Vanuit de studeerkamer zie ik een garnalenkotter langzaam voorbijtrekken met een wolk meeuwen in zijn kielzog. De zon schijnt. Zou de zomer eindelijk komen?

Een hartelijke groet vanaf de wurref, ook namens mijn vrouw en de gasten, uw

Door: dr. G. van Zanden
1 Kronieken 17:20-22

Het is zoals ons altijd is voorgehouden, HEER: zoals u is er geen, er bestaat geen andere god dan u. En wie kan zich meten met Israël, uw volk? Het is het enige volk op aarde waarvoor u zich hebt ingezet om het vrij te kopen en tot uw volk te maken, om zo voor uzelf een naam te vestigen door grootse en indrukwekkende daden: omwille van uw volk, dat u uit Egypte hebt bevrijd, hebt u vreemde volken verdreven. U hebt uw volk Israël voor altijd aan u toegewijd, en u, HEER, bent hun tot God.