Home / Contact
Agenda / Nieuws

Gelezen en vanuit pastorie Zeezicht

Gelezen. (Naar aanleiding van Jesaja 60:1a, ‘Sta op, word verlicht, want uw licht komt’:) Het is alsof de Heere zegt - ik zal het maar in m’n eigen woorden zeggen - Volk, als Ik u wel eens trok, en wel eens lokte zodat ge het niet meer houden kon. Als Ik Mijn liefde in uw hart uitgoot; en als Ik u wel eens bemoedigend toesprak. Als Ik Mijn Woord wel eens opende, dan moet ge niet denken dat Ik u bedrogen heb. Want als Ik geen voornemens had, zegt de Heere, om U door het offer van de komende Christus tot eeuwige zaligheid te voeren, zou Ik u dan zó bedriegen om u te bemoedigen en uw hoofd op te heffen? (…) Hebt ge dan niet meer crediet op de Heere? Ga eens na, de weg die Hij u geleid heeft? Volk, sta op! Heere, ik kan niet. Word verlicht!

- J.W. Kersten, Het verlossende licht. Vijfde zestal predikaties (Utrecht: De Banier, 1973), p. 63-64

Vanuit pastorie Zeezicht. Donderdagavond was koster Messemaker zo vriendelijk om de deuren van de Oude Kerk te openen voor de preeklezers van wijk Sion. We hadden bedacht om eens te oefenen met preeklezen. Hoe spannend is het eigenlijk om op de kansel te staan? (Best wel spannend, zelfs in een lege kerk…) Hoe maak je je achterin verstaanbaar? (Langzaam en duidelijk praten, en af en toe de kerk in kijken.) Hoe spreek je votum en zegenbede uit, wat doe je met de gebeden, waar haal je een goede preek vandaan?

Na een uurtje droogzwemmen in een koude kerk zijn we snel weer huiswaarts gegaan. Was het nuttig? Op een dorp met honderd dominees komt preeklezen natuurlijk nooit voor. Maar je weet maar nooit… Dominees worden ook wel eens ziek. En een dominee die zijn heup kan bezeren met hardlopen, is vast ook in staat om zich zó grandioos te verstappen op het trapje naar de kansel, dat een ouderling zijn taken moet waarnemen. Al met al denk ik dat het een opbouwend uurtje was. En het was ook gewoon leuk.

Mijn fiets is trouwens nog niet terecht. Ik zal onze deur naar de slop voortaan maar op slot doen. En naar de fietsenmaker gaan voor een nieuwe tweewieler…

Met een hartelijke groet vanaf de wurref, ook namens mijn vrouw en de gasten, uw

Door: dr. G. van Zanden
Efeziers 6:13-17

Neem daarom de wapens van God op om weerstand te kunnen bieden op de dag van het kwaad, om goed voorbereid stand te kunnen houden. Houd stand, met de waarheid als gordel om uw heupen, de gerechtigheid als harnas om uw borst, de inzet voor het evangelie van de vrede als sandalen aan uw voeten, en draag bovenal het geloof als schild waarmee u alle brandende pijlen van hem die het kwaad zelf is kunt doven. Draag als helm de verlossing en als zwaard de Geest, dat wil zeggen Gods woorden.

©2024 Hervormde Gemeente Katwijk aan Zee

Disclaimer Colofon Privacy & cookies

Webontwikkeling: 2nd Chapter