Gelezen en vanuit pastorie Zeezicht

Gelezen. Laten wij daarom wanneer ons verschillende gevechten drongen, en veelvuldige beproevingen, waardoor wij zeer gemakkelijk zouden kunnen bezwijken, als wij niet door de gedachte aan de voorzienigheid Gods ondersteund werden, - op het voorbeeld van David acht geven, die door vele beproevingen geoefend, al was hij een mens aan dezelfde aandoeningen onderhevig als wij, die toch krachtig overwonnen heeft, steunend op de hulp van God.

- J. Calvijn, Leerredenen over 1 Samuël, tweede deel (Kampen: De Groot-Goudriaan, 1979), p. 489

Vanuit Pastorie Zeezicht. Op vrijdag 12 en zaterdag 13 juli aanstaande is er Haringrock achter de strandopgang bij hotel Noordzee. U begrijpt wel dat Haringrock niet meteen een evenement waar ik vooraan zal gaan staan. De openingsact doet echter anders vermoeden, want in dikke koeienletters zag ik aangekondigd staan dat op vrijdag om 18:15 uur “Dominee van Zanten” een optreden zal verzorgen. Het optreden van Dominee van Zanten duurt ongeveer zo lang als een kerkdienst. Ik dacht heel even: zou dit mijn Katwijkse evangelisatiekans worden? En hoe zou ik het evangelie van Christus kunnen brengen dat de Haringrockers ervoor ingewonnen zouden kunnen worden? Moet ik een afvaardiging van de kerkenraad meenemen? En… wat gaan we dan zingen?

Nader onderzoek wees uit dat ik tóch geen onderdeel zal uitmaken van de line-up. Het gaat namelijk om een vriendelijke Nederlandstalig ‘polder-pop/rock band’ uit Roelofarendsveen. Ik las op de website van Haringrock: ‘En daar was de naam voort gekomen uit een spreekwoord bij stilte (“daar komt de Dominee voorbij”). Even een dorpsnaam toevoegen en “DOMINEE VAN ZANTEN” was geboren.’

Dus om misverstanden te voorkomen: hoewel ik in mijn eertijds wel degelijk elektrische gitaar heb gespeeld en inderdaad wilde haren heb gehad, maak ik geen onderdeel uit van de formatie Dominee van Zanten. Haringrock wordt dus ook niet geopend met een evangeliserende kerkdienst in de open lucht… Helaas, wat mij betreft!

Een hartelijke groet, namens het hele gezin, uw

Door: dr. G. van Zanden
Matteus 28:5-6

De engel richtte zich tot de vrouwen en zei: 'Wees niet bang, ik weet dat jullie Jezus, de gekruisigde, zoeken. Hij is niet hier, hij is immers opgestaan, zoals hij gezegd heeft.'