Gelezen en Vanuit pastorie Zeezicht

Gelezen. Dezelfde kracht die het brood bezit bij het voeden van onze lichamen tot onderhoud van dit tegenwoordige leven, bezit ook het lichaam van de Heere om onze zielen geestelijk te voeden. En zoals de wijn de harten van de mensen verheugt, hun krachten vernieuwt en de gehele mens versterkt, zo ontvangen wij uit het bloed van de Heere dezelfde vruchten voor onze zielen.

J. Calvijn, Antwoord 341 van de Geneefse Catechismus, in: Calvijn Verzameld (Utrecht: KokBoekencentrum, 2019), p. 437

Vanuit pastorie Zeezicht. Voor mijzelf ben ik blij dat ik het Heilig Avondmaal weer in uw midden bedienen mag. De vorige keer was op 4 september 2022, toch alweer een hele tijd geleden. Toen ging het over Ruth die een plekje kreeg aan de tafel van Boaz, dat weet ik nog goed.

Voor veel jonge mensen die in de achterliggende maanden belijdenis hebben gedaan, is het de eerste keer dat ze gerechtigd zijn om deel te nemen. We hebben er geregeld met elkaar over gesproken en je merkt dan dat er rondom het Avondmaal duizend verschillende gedachten en opvattingen leven. (Niet alleen bij de jonge lidmaten overigens; ook op een scherpe voorbereidingspreek zoals die van afgelopen zondagavond wordt heel verschillend gereageerd.) Natuurlijk mogen we begrip hebben voor elkaar, als het om deze dingen gaat. Maar laten we ondertussen wel overeind houden: Christus heeft het Avondmaal ingesteld om ons zwak geloof te versterken. Dus áls er geloof mag zijn, al was het klein als een mosterdzaadje, en de Heiland nodigt… zou je dan niet?

Laat in ieder geval uw plekje in de kerk niet onbezet. Het is mij opgevallen dat op een Avondmaalsochtend meer dan de helft van de kerkgangers (!) ontbreekt. Het is te hopen dat iedereen dan in een andere kerk zit. Dat is nog te begrijpen ook en het is uw goed recht. Maar blijft u alstublieft niet thuis met als reden dat u tóch niet aangaat, of omdat de dienst te lang duurt. Om 11:30 uur staat u gewoon weer buiten, net als op andere zondagen. En wie weet: de Heere kan een Avondmaalsdienst gebruiken om een verlangen in uw hart te wekken naar de gemeenschap met Christus. Er wordt een rijke zegen ontvangen aan de Tafel, jazeker! Maar er komt ook wel een kruimeltje Brood tussen de kerkbanken terecht.

Met een hartelijke groet vanaf de wurref, ook namens mijn vrouw en de gasten, uw

Door: dr. G. van Zanden
Matteus 28:5-6

De engel richtte zich tot de vrouwen en zei: 'Wees niet bang, ik weet dat jullie Jezus, de gekruisigde, zoeken. Hij is niet hier, hij is immers opgestaan, zoals hij gezegd heeft.'