Gelezen en Vanuit pastorie Zeezicht

Gelezen. Met het kerkbezoek [in Klazienaveen, Drenthe] op zondag viel ’t eerst ook niet zo mee. Er kwamen er zo’n 20 tot 35. Maar ‘een onschokbaar geloof in den ál-bestierenden en bestemmenden God’ hield [dominee] De Weerd op de been. Op Eerste Kerstdag kwamen er opeens meer dan tachtig binnengestommeld. Maar een zondag later zaten er maar weer zes. Dat er midden in de zomer niet veel kwamen, dat snapte de domeneer nog wel, Het kerkje was van geteerd hout, met asbest gedekt. ‘Het was alsof men in een bakoven kwam.’ De kerkdeuren moesten echt open. ‘Toen kuierden heel kalm acht tot twaalf geiten naar binnen. Zaten de deuren dicht, dan klauterden de nieuwsgierige beestjes op een turfbult en keken door de ramen, juist niet tot meerdere stichting der gemeente.’

- J. van ’t Hul, ‘De domeneer van Turfland’, Oude Paden 28/1 (maart 2023), 52-57: p. 55

Vanuit pastorie Zeezicht. Dit is ons tweede Katwijkse voorjaar en eerlijk gezegd valt het een beetje tegen. Vorig jaar scheen bijna elke dag de zon, en nu is het al maanden grauw en grijs buiten… Nu zit er wel een voordeel aan slecht weer: je hebt het strand helemaal voor jezelf. Afgelopen zaterdag kwamen mijn ouders, zus en zwager naar Katwijk in verband met de vierde verjaardag van onze dochter, en één van de cadeautjes die ze hadden meegebracht was een stuntvlieger. Zo’n ding is levensgevaarlijk in de handen van een onbekwame vliegeraar als ik, maar zaterdagavond hadden we, op een enkele verkleumde Duitser na, toch het rijk alleen. Het zand zit nóg in mijn oren, maar het was erg leuk om met de kinderen te rennen en te schreeuwen en te vliegen over het strand. En voor zover ik weet zijn er geen gewonden gevallen.

Dominee en mevrouw Geene wensen we ook vanaf deze plaats van harte Gods zegen toe in verband met hun ophanden zijnde afscheid. Het zal niet gemakkelijk zijn om de herdersstaf neer te leggen. Al mag het misschien wat rust geven dat er hier in Katwijk zeven medebroeders achter de schapen aan blijven zitten, en wat belangrijker is: de grote Goede Herder blijft altijd waken over Zijn kudde. En voor de onderherders, al dan niet geëmeriteerd, draagt Hij minstens zoveel zorg als voor de schapen.

Met een hartelijke groet vanaf de wurref, ook namens mijn vrouw en de gasten, uw

Door: dr. G. van Zanden
Matteus 28:5-6

De engel richtte zich tot de vrouwen en zei: 'Wees niet bang, ik weet dat jullie Jezus, de gekruisigde, zoeken. Hij is niet hier, hij is immers opgestaan, zoals hij gezegd heeft.'