Gelezen en Vanuit pastorie Zeezicht

Gelezen.

De jaloezie was jong,

ze dampte nog,

en de liefde schuifelde onwennig langs het eerste koren,

prikte zich aan de eerste doornen,

wist nog niet wat schrikken was

en bloeden.

In de verte lag het woord: groot, rimpelig en leeg.

De natuurwetten kraakten, knarsten,

kwamen een voor een op gang.

Appels vielen, bladeren, sterren.

Rivieren stroomde van de eerste bergen.

Kaïn hief zijn arm omhoog.

Alles begon, alles was nieuw,

alles was onontkoombaar.

Toon Telligen, ‘De jaloezie was jong’, in: Jacob Groot (red.), De liefste. De mooiste liefdesgedichten (Amsterdam: De Harmonie, 1981), p. 14

Vanuit pastorie Zeezicht. Dominee Jongeneel wensen we veel Licht en Leiding met het beroep uit Zeeland. Ik heb eigenlijk maar één keer in Sint Annaland gepreekt, vanaf ons vakantieadres in Aagtekerke (dat was een akelig eind rijden, ik dacht dat Zeeland veel kleiner was!) en deze zomer hopen we er nog eens een zondag door te brengen. Een mooie kerk wel, vriendelijk volk ook, en ik herinner me een goed geestelijk gesprek in de consistoriekamer… Een nieuwe dominee zij hun van harte gegund.

Maar wij houden onze broeder graag nog even aan de Voorstraat.

Met een hartelijke groet vanaf de wurref, ook namens mijn vrouw en de gasten, uw

Door: dr. G. van Zanden
Matteus 28:5-6

De engel richtte zich tot de vrouwen en zei: 'Wees niet bang, ik weet dat jullie Jezus, de gekruisigde, zoeken. Hij is niet hier, hij is immers opgestaan, zoals hij gezegd heeft.'