Gelezen en vanuit pastorie Zeezicht

Waarom hecht de kerk aan academisch geschoolde voorgangers? Kijken we naar de bronnen van het gereformeerd protestantisme, dan speelt zeker Calvijns kritiek op de dopers en hun beroep op de Geest en het innerlijk licht een rol. Voor Calvijn staat de dienst van de verkondiging centraal, omdat door deze dienst duidelijk wordt dat God zijn kerk regeert door zijn Woord. Prediking kan niet plaatsvinden zonder het grondige, ambachtelijke werk van de exegese. Een prediker mag niet naar eigen goeddunken spreken maar moet kunnen getuigen dat hij geen eigen gedachten heeft toegevoegd. (…) In een preek uit Deuteronomium noemt hij zich ‘een verwaande kwast’ indien hij de kansel op zou gaan, terwijl hij tevoren geen blik in de Bijbel had geworpen en zou denken: ‘God zal mij op dat moment wel iets geven om te spreken’. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hij ook de worsteling kende om voldoende tijd te vinden voor de voorbereiding.

- W.H.Th. Moehn, ‘Reflexen’, Theologia Reformata 64/4 (december 2021), 416

Door: dr. G. van Zanden
Matteus 28:5-6

De engel richtte zich tot de vrouwen en zei: 'Wees niet bang, ik weet dat jullie Jezus, de gekruisigde, zoeken. Hij is niet hier, hij is immers opgestaan, zoals hij gezegd heeft.'