Gelezen en vanuit pastorie Zeezicht

Gelezen.

Alles was mij te veel.

Hier kom ik weer tot rust,

in deze wijde kring

van horizon en zee.

De wind is een geheel

van adem en van geest,

de zon zegt lieveling,

het water kust de kust.

Guillaume van der Graft (= Willem Barnard), ‘Aan het strand bij Wassenaar (2)’, Verzamelde gedichten 2 (Baarn: Bosch & Keuning, 1982), p. 917

Katwijkse kronieken - week 42/43

C.S. Lewis is beroemd geworden met zijn Kronieken van Narnia. Ik dacht: misschien moet ik de Kronieken van Katwijk dan maar gaan schrijven. Niet om er beroemd mee te worden, maar omdat er nogal wat gebeurt waarvan ik het jammer zou vinden als het onopgemerkt voorbij ging.

De herfstvakantie begon verdrietig. Ik meen dat het dominee S. de Jong van Staphorst was, die ergens schrijft dat hij na een begrafenis de hele dag van de kaart was en niet goed in staat om ander predikantswerk te doen. Na de begrafenissen op de maandag en dinsdag van de herfstvakantie was het bij mij ook even op. De zondag ervóór ging het wel, ’s ochtends in de Nieuwe Kerk en ’s avonds in het lieve dorpje Gouderak (waar ik door omleidingen van Rijkswaterstaat waarachtig wéér bijna te laat kwam, maar daarover ga ik niet meer schrijven want dat is elke week hetzelfde kwalijke liedje). En die avond daarvoor was er een zaterdagavond in Zaltbommel met Eiland Urk om nooit te vergeten.

Maar toen op die dinsdagmiddag alles achter de rug was, ben ik op de bank gaan liggen en zo diep in slaap gevallen dat mijn vrouw zich afvroeg of ik die dag nog wel weer wakker zou worden.

Uiteindelijk werd ik gelukkig toch weer wakker en kon ik meteen de woensdagavond gaan voorbereiden, want er was een Hervormingsavond in de Oude Kerk met de Bovenstemgroep. Het was fijn zingen en goed om stil te staan bij de Reformatie zoals die er was - en zoals die er altijd weer moet zijn.

Afgelopen vrijdagavond was er Mannenzangavond in de Nieuwe Kerk. We hadden als organisatie uit voorzorg maar wat extra bankjes van de galerij naar beneden gesjouwd, want we verwachtten veel volk. En dat kwam er ook! Als 1600+ haringen in een tonnetje hebben Bert Noteboom en Marco den Toom ons alle hoeken van het Psalmboek laten zien. Het was indrukwekkend en het klonk schitterend. Leuk ook om bekende broeders van kerkenraden uit alle windstreken te ontmoeten. Toch voelt het vreemd, zo’n kerk zonder dames, en ik ben blij dat we ’s zondags een gemengd koor vormen.

Zaterdagochtend was er een wandeling door de duinen onder leiding van twee ecologen die elk korstmosje en elk zwammetje bij name kenden. We waren in het voorjaar ook al eens mee geweest, maar in het najaar staat het duinlandschap er weer heel anders bij. Hilarisch hoogtepunt was dat een van de aanwezigen wees naar een pluizig, langwerpig stuk bruin in het gras, in de veronderstelling dat ze een heel bijzonder soort paddenstoel had ontdekt. De gids hielp ons meteen uit de brand: ‘Dat, mevrouw, is een beschimmelde hondendrol.’

Gelukkig is het daarna ook weer zondag geworden. De eerste dag, als een baken der rust, van Hem gekregen om samen onder het Woord een nieuwe week te mogen beginnen. We zijn bevoorrechte mensen.

Vanuit pastorie Zeezicht

1. Hoewel dominees alleen op zondag werken, kunnen ze het doordeweeks toch ook wel druk hebben. Met catechisaties, ziekenbezoek, preekvoorbereiding, Bijbelstudies, vergaderingen, corresponderen, trouwerijen, begrafenissen… Tot mijn frustratie merk ik dat ik deze weken aan twee dingen niet toekom: aan studeren en aan ‘gewone’ bezoekjes. Ik schrijf het hier maar neer, dan weet u ervan (al zult u van dat eerste niet zoveel hinder hebben). Mocht bezoek toch dringend gewenst zijn, laat het mij of scriba Barnhoorn weten, dan probeer ik wat tijd vrij te puzzelen.

2. Als de redactie van de kerkbode dit laatste stukje van de wijkberichten niet wegknipt (wat jammer zou zijn maar wel begrijpelijk!), neem ik de vrijheid om een beetje reclame te maken. De nieuwe cd van Eiland Urk heet Vol van Majesteit, kost € 15 plus verzendkosten. Als u er belangstelling voor hebt en verzendkosten wilt besparen (het zijn dure tijden en we moeten toch op de kleintjes letten), dan mag u bij mij een envelopje met € 15  en uw adres in de bus stoppen. Op 20 november moet ik ergens op Urk preken, dan neem ik de cd’s wel mee terug naar Katwijk en dan krijgt u ergens in die week de cd door mij thuisbezorgd.

Met een hartelijke groet vanaf de wurref, ook namens mijn vrouw en ‘de gasten’, uw

Door: dr. G. van Zanden
Matteus 28:5-6

De engel richtte zich tot de vrouwen en zei: 'Wees niet bang, ik weet dat jullie Jezus, de gekruisigde, zoeken. Hij is niet hier, hij is immers opgestaan, zoals hij gezegd heeft.'