Gelezen en vanuit pastorie Zeezicht

Gelezen. Van een grote en lelijke vlek op een doorgaande weg hebben we niet zo’n afkeer als wanneer die vlek door een goddeloos en afgunstig mens op een bijzonder fraai schilderij of beeld is gesmeerd. Aangezien onder alle schepselen de mens de grootste waardigheid heeft, is het weerzinwekkend om hem door schande verontreinigd te zien. Dat dit echter gebeurde met Christus, Die het Hoofd van de mensheid is (…), dat ging pas echt de perken te buiten.
- P.M. Vermigli, Ik geloof. Een eenvoudige verklaring van de Apostolische Geloofsbelijdenis (Apeldoorn: De Banier, 2018), p. 51

Uit de pastorie. We waren er toch wel wat verdrietig om, toen de audioloog ons liet weten dat ook Lukas, onze jongste, ernstig gehoorverlies heeft. Een halfjaar gelden hoorde hij nog perfect. Maar net als zijn twee grote broers is hij nu al voor zijn tweede verjaardag doof aan het worden. De gehoorapparaten zijn aangevraagd en op termijn zal ook hij wel een implantaat geplaatst moeten krijgen. Terneergeslagen zaten we aan tafel en vertelden het aan de andere kinderen. Abel en Ruben zagen er het probleem niet zo van in. ‘Maar wij zijn toch ook doof?’ Dat is ook zo. En het is geen gevaarlijke ziekte natuurlijk en het kan altijd erger. Maar toch, het is een handicap voor het leven…
Iets anders: de oude kanselbijbel van de Nieuwe Kerk is sinds enige tijd in restauratie en dat gaat nog wel even duren. Dat bracht mij op het idee om mijn eigen exemplaar naar de Nieuwe Kerk te fietsen en met instemming van een dankbare koster ligt die sinds afgelopen zondag op de kansel. Ik kreeg het grote Boek der Boeken een jaar of wat geleden van een Urker vriend en als je ‘m zo ziet liggen, lijkt het wel of hij voor Katwijk gemaakt is. Het is overigens een herdruk uit 1972, dus geen ‘echte’ oude Statenbijbel. Maar ik hoop dat mijn mede-arbeiders-in-de-wijngaard er toch voorzichtig mee omspringen! Alhoewel… Bijbels zijn gebruiksvoorwerpen en geen meubelstukken. Dus broeders, wees er ook maar niet te zuinig op.

Een hartelijke groet namens mijn vrouw en de gasten

Door: dr. G. van Zanden
Matteus 28:5-6

De engel richtte zich tot de vrouwen en zei: 'Wees niet bang, ik weet dat jullie Jezus, de gekruisigde, zoeken. Hij is niet hier, hij is immers opgestaan, zoals hij gezegd heeft.'