Gelezen en Vanuit pastorie Zeezicht

Gelezen. [Cabaretier Wim] Kan zei: ‘Waarom mag er ineen kerk eigenlijk niet gelachen worden? De lach is een der rijkste en meest kostbare uitingen van het gevoelsleven van de mens, die na een lach kennelijk veel ontvankelijker is voor het woord en eerder geboeid.’ Dr. Buskes voegt daaraan toe: ‘Eigenlijk mag er alleen in de kerk gelachen worden, want echt lachen mag alleen een mens, die van de laatste ernst weet, maar ook weet, dat God’s vriendelijke ogen voor alle oprechten van hart vrolijkheid en licht geven.’

- ds Jac. van Dijk, Het nooit verloren vergezicht. Pastorale herinneringen van een zeventigjarige (Nijkerk: Callenbach, 1983), p. 80-81

Vanuit pastorie Zeezicht. De laatste tijd was er veel te doen om een nieuw computerprogramma, ChatGPT. Je stelt een vraag, en je krijgt er een keurig antwoord op. Ik dacht: kan een dominee daar ook zijn voordeel mee doen? Dus ik stel een gemene vraag aan dat ding: Schrijf een preek over hel en verdoemenis. En dit is wat er (letterlijk!) uit komt:

“Lieve broeders en zusters, vandaag willen we het hebben over een onderwerp dat vaak moeilijk te bespreken is: hel en verdoemenis. De Bijbel spreekt duidelijk over de realiteit van hel en verdoemenis, een eeuwigdurende straf voor degenen die weigeren om zich te bekeren en te geloven in Jezus Christus als hun persoonlijke Heer en Verlosser.

Maar we moeten ons realiseren dat hel en verdoemenis niet iets is wat God wil voor ons. God is liefde, en Hij wil dat we eeuwig leven met Hem in de hemel. Hel en verdoemenis zijn een gevolg van onze eigen keuze om ons af te keren van God en onze zonden niet te bekennen.

Het is belangrijk om te weten dat we niet veroordeeld worden voor onze zonden, maar voor onze weigering om ons te bekeren en te geloven in Jezus. Want Jezus Christus heeft onze zonden al op zich genomen aan het kruis, en wie in Hem gelooft zal niet veroordeeld worden.

Laten we ons bewust zijn van onze eigen zondige aard en onze behoefte aan verlossing door Jezus Christus. Laten we ons wenden tot Hem, bekennen onze zonden en aanvaarden zijn genade en vergeving. Laten we leven in eenheid met Hem, en zo vermijden de hel en verdoemenis.

Laten we bidden. Amen.”

Als een computerprogramma zulke preekjes kan maken, kan ik volgens mij wel inpakken…

Met een hartelijke groet vanaf de wurref, ook namens mijn vrouw en de gasten, uw

Door: dr. G. van Zanden