Gelezen en vanuit pastorie Zeezicht

Gelezen. [De weg van de kerk] is echt wel een moeilijke weg, een andere weg, anders dan wij gedacht hadden. Wij denken wel, en zingen wel: ‘Zij gaan van kracht tot kracht steeds voort’, en dat is ook wel zo, maar alleen een beetje anders dan wij zelf meenden. Zie het maar aan die wijzen uit het oosten. Daar keren ze terug. Stilletjes en tegen de afspraak, armer dan ze gekomen zijn. Geen ster meer, armer aan idealen en armer aan goud, wierook en mirre. Geen koningskind gevonden, maar een Kind in doeken gewonden. En toch was dat Kerst, en was die arme weg terug Gods weg.

- J.T. Doornenbal, Totdat Silo komt. Overdenkingen voor Advent en Kerst (Houten: Den Hertog, 2017), p. 108-109

Zes gouden tips voor een warme kerkgang

Vanwege kostenbesparing wordt er in onze kerken sinds kort wat minder hard gestookt. Voor de meesten is het goed uit te houden. Maar voor de koukleumen onder ons, zo blijf je warm:

1. Brei een dikke wollen trui met hoge hals (en trek die aan).

2. Haak een tweepersoons dekentje, neem die mee en leg die broederlijk/zusterlijk over je eigen knieën en de knieën van je kerkbuur.

3. Kook 1,5 liter water, vul een kruik, neem die mee en leg hem achter je rug.

4. Trek thermo-ondergoed aan.

5. Neem kind, kleinkind of desnoods andermans kind op schoot.

6. Maar wat u ook doet: kom in ieder geval naar de kerk. Door uw lichaamswarmte bent u een klein kacheltje voor de anderen.

Verder: de koster van de Oude Kerk vroeg hoe het ervoor stond met de plannen voor een Sion-warmetruiendienst-met-chocomel. Bij dezen stel ik voor om dat te doen als het KNMI een verwachte temperatuur aangeeft van -5 graden Celsius of kouder. Aangezien we blijkbaar op de sympathie (en medewerking?) van br. Messemaker kunnen rekenen, hoop ik dat we op die bibberkoude zondag dienst hebben in de Oude Kerk.

Vanuit pastorie Zeezicht. Als een soort gereformeerde Sinterklaas zonder paard of pieten heb ik vorige week een stuk of dertig Eiland Urk-cd’s rondgefietst en -gewandeld. Dat leverde een paar leuke ontmoetingen op. Als het goed is heeft iedereen die besteld had, de cd’s inmiddels in de brievenbus gevonden (behalve onze ambtsbr. Th. Guijt omdat ik niet weet waar hij woont, maar die komt ze wel halen).

Mocht u dit nu lezen en denken: o, hád ik maar! - ik heb er gelukkig nog wat liggen in de pastorie, dus belt u bij belangstelling even aan bij Boulevard 13. De cd heet ‘Vol van Majesteit’ en kost 15 euro.

Met een hartelijke groet vanaf de wurref, ook namens mijn vrouw en de gasten, uw

Door: dr. G. van Zanden
Matteus 28:5-6

De engel richtte zich tot de vrouwen en zei: 'Wees niet bang, ik weet dat jullie Jezus, de gekruisigde, zoeken. Hij is niet hier, hij is immers opgestaan, zoals hij gezegd heeft.'