Gelezen en vanuit pastorie Zeezicht

Gelezen. Schatboek psalmboek. Het is niet alleen een boekje dat ons ons leven lang vergezelt. Het is ook een boekje dat ons verbindt met gelovigen uit ons voorgeslacht en met generaties die na ons komen gaan. Je zingt dezélfde woorden als kerkgangers aan het begin van de 19e eeuw deden, en je leert – als alles zo blijft – dezélfde teksten als bevindelijk gereformeerde gelovigen aan het eind van de 21e eeuw zullen doen. Daar kun je kritische kanttekeningen bij plaatsen: ongewenst traditionalisme. Maar positief geduid is het best een diepe gedachte. Iets dergelijks kun je zeggen over de oecumene anno nu. Natuurlijk schept het psalmboek van 1773 afstand tot geloofsgenoten die uit nieuwere berijmingen zingen. Maar tegelijk creëert het kleine zwarte boekje óók een band met al degenen die, over kerkmuren heen, hetzelfde schatboek gebruiken. Dat is ook een diepe gedachte: je neemt ondanks alle verschillen in zaken van geloofsbeleving en leer toch dezelfde woorden op de lippen, en je maakt je dezelfde belijdenisteksten eigen. Dat verbindt.

- Jaco van der Knijff, Ons psalmboek. Achtergronden en gebruik van het kerkboek van 1773 (Apeldoorn: De Banier, 2021), 107-108

Vanuit pastorie Zeezicht. Ondanks het zonnige weer is momenteel iedereen hier in huis ziek, zwak of misselijk. Met slechts een verstopt rechteroor en een vrij hardnekkig hoestje kom ik er van ons zessen nog het beste mee weg. Het lijkt wel of wel in twee maanden tijd de schade moeten inhalen van twee jaar afstand houden, handen wassen en voorzichtig doen…

In aanloop naar de Paasdagen zijn er heel wat bijeenkomsten waarop ik een goed woordje van mijn Heiland spreken mag en dat vergt momenteel de nodige voorbereidingen. We komen elkaar de komende weken vast wel ergens tegen, en ik hoop dat de Heere ons, voor het eerst of opnieuw, wil meenemen in die wonderlijke beweging van Christus’ kruis en opstanding. Opdat wij ten volle zouden begrijpen ‘met al de heiligen, welke de breedte, en lengte, en diepte, en hoogte zij, en bekennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij vervuld wordt tot al de volheid Gods.’ (Efeze 3:17-18)

Door: dr. G. van Zanden