20-26 januari '23 Publicatiedatum: 19 januari 2023

Van zondag.
Kom en zie. Daar liep de preek van prof. Hoek over Jezus’ weg met Nathanaël (Joh. 2 : 44-52) op uit. Dat was ook het warme en gunnende antwoord van Filippus toen hij niet wist wat hij moest antwoorden op de terughoudendheid en kritiek van zijn vriend: Kan uit Nazareth iets goeds komen? En het werd de spits van de preek die -naar we hopen- elke hoorder raakte of raken zal: Kom en zie.

Tot zondag.
Opnieuw hebben we dienst in de Nieuwe Kerk. Nu de ochtenddienst met ds L. Wüllschleger. Misschien herinnert u zich nog wel dat hij jarenlang directeur van de IZB was. Ook hij is als emeritus gelukkig nog niet uitgediend, maar mag nog regelmatig voorgaan.
Zullen we nieuwsgierig, leergierig en heilbegerig eens horen wat hij mag opdiepen uit de Schrift?

Meeleven.
Dominee Van der Plas meldde dat Coby van Duijn ernstig ziek is. De zorgen zijn na het laatste onderzoek helaas niet weggenomen, de uitslagen waren teleurstellend. Eind van deze week zal bekend worden hoe de behandeling kan worden voortgezet.  We bidden om kracht voor haar en haar man Huig en hopen dat nog verdere wegen geopend worden om haar te helpen.
Ook berichtte dominee Van der Plas dat Dirk Hoek is opgenomen in het LUMC. Hij is erg verzwakt en gehoopt wordt op een goede behandeling voor de problemen met zijn galwegen. Zo vlak voor hun gouden huwelijksjubileum maken Jobien en Dirk nog het nodige mee. We bidden dat ook voor hen wegen gebaand worden waarlangs hun voet kan gaan.
Wat doe je in een tijd van crisis? In de Waarheidsvriend las ik deze regels van hoofdredacteur P.J. Vergunst: In een crisis doe je nog één ding: bidden om verlossing, kijken naar de Redder, letten op de uitkomst. Urgentie en nood stimuleren het verlangen naar ‘Uw komst die mijn heil volmaakt’ (Ps. 70).

Vrouwencontactmorgen.
De meeste informatie staat in het grijze kader. Maar belangrijk natuurlijk is ook hoe en waar je je kan aanmelden voor deze belangrijke gemeente-activiteit. Dat kan tot zaterdag 28 januari bij alieguyt@hotmail.com of de komende dagen bellen tussen 10.00 en 12.00 naar 06-30005008. Ik mag wel verklappen dat de kosten lager uitvallen door een meelevende sponsor. Dat doet goed. We zien uit naar veel aanmeldingen.

Giften.
Dirk Blees ontving een gift van € 20,- voor de wijkkas en dominee Van der Plas kreeg ‘onderweg’ € 10,- toegestopt voor hetzelfde doel.
Hartelijk dank.

Alvast voor in de agenda.
Donderdagmorgen 7 februari is er weer seniorenBijbelkring.
Verleden week was er een mooie, groeiende opkomst. De Romeinenbrief gaat steeds open. Het boekje ‘Goudkoorts’ van Prof. Dr. H. van den Belt geeft daarbij waardevol onderwijs en helpt bij de vragenbespreking. Temidden van veel gevaarlijke koortsen is deze goudkoorts een aanrader. Wie een goudkorrel mag vinden of ontdekken is als een kind zo blij al ben je 80 jaar.

Welkom in de wijk.
Vanuit de Erasmuslaan en de Swammerdamstraat komen de laatste weken verhuismutaties binnen. Park Rijnsoever wordt meer en meer bewoond. We heten alle nieuwe bewoners hartelijk welkom. En ook dat in al die prachtige, nieuwe huizen gedaan mag worden wat het kinderlied zingt: Lees je Bijbel, bid elke dag dat je groeien mag.

De wijsheid van Vader (2)
Ik kwam in het boek De Schuilplaats van Corrie ten Boom nog een vervolg tegen op vorige week. Ook leerzaam. Hier volgt het:
Het was het vierde en laatste verhoor; we waren terug in de kleine keet om het proces-verbaal te ondertekenen. De Duitse officier nam het hele dossier op en liet me even alleen. Ik vond het jammer van deze man afscheid te moeten nemen, die zo ernstig op zoek was naar de waarheid. Het moeilijkst vond hij dat gelovigen ook moesten lijden. ‘Hoe kunt u nu in God geloven?’ had hij gevraagd. ‘Wat voor God is Hij die toelaat dat die oude man hier in Scheveningen moest sterven?’. Ik stond op en hield mijn handen bij het kleine buikkacheltje. Ik begreep ook niet waarom Vader in deze omstandigheden was gestorven. Ik begreep zo heel, heel veel dingen niet. En plotseling schoot me het antwoord van Vader zelf over moeilijke vragen te binnen: ‘Er is een kennis die te moeilijk voor je is….je kunt die niet dragen…maar je Vader zal het dragen, totdat je het zelf kunt.’ Ja! Ik zou luitenant Rahms vertellen over de zware koffer in de trein; hij wilde altijd verhalen over Vader horen.

Namens de kerkenraad een hartelijke groet,
Gert-Jan Meerkerk.