2-8 december '22 Publicatiedatum: 03 december 2022

Van zondag.
Dominee Van der Belt had een verrassende tekst op deze eerste adventszondag: 1 Petrus 3 : 6. Daar staat: zoals Sara Abraham gehoorzaamde en hem heer noemde. U bent kinderen van haar geworden, als u goeddoet en niet bevreesd bent voor enig ding dat u angst zou kunnen aanjagen. ’t Was ook een verrassende openingszin van de preek: We hebben de komst van de Messias, de Zoon van Abraham te danken aan de gehoorzaamheid van Sara. En zo werd het thema van de preek ‘geloofsgehoorzaamheid’. Hoe de Heere -ook nu nog- mensen weet in te winnen, zodat ze met Maria, één van de dochters van Sara, bidden: Mij geschiede naar Uw Woord. En dat temidden van zorg, spanning, angst, gebrokenheid, kwetsbaarheid in ons (huwelijks)leven.

Tot zondag.
De tweede adventszondag is ook Avondmaalszondag. Fijn dat onze oud-predikant ds Lugthart dan weer eens in ons midden is. Het is de avonddienst van voortzetting en dankzegging in de Pniëlkerk. Bunyan schreef eens: Ik mocht graag van mijn Heere horen spreken en overal waar ik de afdruk van Zijn schoen zag, daar begeerde ik ook mijn voet te zetten. Zagen wij al Zijn voetafdruk onder het opengaan van Zijn Woord in Zijn huis en aan Zijn tafel? Dat oude versje zingt: ik zet mijn treden in Uw spoor. Vindt het weerklank?

Censura morum.
In verband met de Avondmaalsviering van a.s. zondag kunt u -indien gewenst- een censura morumgesprek aanvragen bij de voorzitter van de kerkenraad (Gijs de Vreugd) of bij de scriba (Martien van der Plas).

Bienvenido a casa de nuevo.
Dat is een Spaans zinnetje dat ‘Weer welkom thuis’ betekent. Dat roepen we Jannie van Bennekom toe, die van 10 t/m 25 november prachtig werk deed in een berggebied van de Dominicaanse Republiek. Temidden van armoede en ontreddering werden zeven huisjes gebouwd, kinderbijbels uitgedeeld en nog veel en veel meer. Kijk gerust eens op https://www.manoamanodomrep.nl/ en lees het reisverslag van november 2022. Ook prachtige foto’s staan erbij. Er zal veel door Jannie heengaan, nu ze voor de laatste keer is meegegaan. Maar het werk dáár gaat gelukkig door. En ZIJN werk ook.

Meeleven.
Afgelopen zondag werd voorbede gedaan voor zieken en rouwdragenden. Eén naam werd weer genoemd: Mw. Van Duijn. Ze mocht zelf ook in de dienst zijn. De dominee bad om het uitzicht van advent: Wat verwacht ik HEERE? Mijn hoop die is op U. Laten ook wij in de dienst van voorbede niet verslappen. Van Corrie ten Boom is bekend dat ze als vijf-jarig meisje begon te bidden voor mensen om haar heen. Voor de dronkaards. ‘Lieve Heer Jezus, helpt U die mannen alstublieft….en Jezus, helpt U alle mensen in de Smedestraat van Haarlem’. Goed voorbeeld doet volgen. Ja toch?

Giften.
De volgende giften werden in de afgelopen week ontvangen voor de wijkkas:
Corleen Haasnoot/Jaco Vooijs € 20,00; Dirk Blees/Jan van der Plas € 20,00. En ds Van der Plas ontving op bezoek twee keer € 20,00.
Weer heel hartelijk dank.

Alvast voor in de agenda.
Donderdagmorgen 15 december hopen we de Kerstochtend voor de ouderen te houden. En dinsdagavond 20 december de Kerstwijkavond.

Winterhulp Oekraïne.
Er is een noodoproep gedaan vanuit de Oekraïne om de winter door te komen. Daarom wordt door de Commissie Oekraïne Katwijk eind december een extra transport georganiseerd. Er is dringend behoefte aan warme kleding /dekens/ dekbedden enz. Verdere informatie kunt u vinden in deze of de volgende kerkbode.

Tenslotte.
In de afgelopen week las ik in het boek ‘Ik ontsnapte uit Auschwitz’ van Rudolf Vrba een schokkende passage. Gevangen Joden moesten tegen hun overtuiging in Stille Nacht zingen. Wie niet goed meezong, kreeg geen eten. Een violist speelde de melodie en de gevangenen brulden de woorden van dit oude Kerstlied. Het moest in het Duits en dat viel voor veel Poolse en Slowaakse Joden niet mee. De blokoudste trok dan van boosheid aan zijn haar, omdat zij de prachtige oude Duitse tekst verminkten. Woedend liep hij dan tussen de rijen door en probeerde met zijn knuppel de woorden in hun hoofd te hameren. Schokkend. Huiveringwekkend. Stil zat ik in mijn stoel.
Hoe anders was het afgelopen vrijdag in Noordwijk. Daar presenteerde het christelijk gemengd koor Immanuël het Psalmproject. Vol overtuiging werden de liederen gezongen in de Oude Jeroenskerk. Bezielende woorden van Gerco Guijt. Trompet + Orgel + Piano = TOP. Het contrast met het Auschwitzkoor kon niet groter zijn. Maar één ding bleef: Heel stil zat ik op mijn moeilijk-zitbaar rieten stoeltje. Met velen om mij heen. Die avond was het gelukkig weer eens waar: Muziek is dienstmaagd van het Woord.

Namens de kerkenraad een hartelijke groet,
Gert-Jan Meerkerk.