Binnen de gemeentegrenzen van Katwijk aan Zee bevinden zich zes bijzondere begraafplaatsen. Een bijzondere begraafplaats kan aangelegd en in stand gehouden worden door een kerkgenootschap, privaatrechtelijk of natuurlijk persoon.

Een kerkgenootschap is gerechtigd tot het hebben van één of meer kerkelijke begraafplaatsen. De Hervormde gemeente Katwijk aan Zee heeft twee begraafplaatsen. De oudste van de twee is gelegen aan de Zuidstraat, in het huidige centrum van het dorp Katwijk aan Zee. De andere begraafplaats is rond 1950, onder de naam ‘Duinrust’ aangelegd aan de Parklaan. Op begraafplaats ‘Duinrust’ is een deel van de begraafplaats bestemd voor de graflegging van leden van de hervormde gemeente Katwijk aan Zee en een ander deel daarvan is bestemd voor inwoners van de burgerlijke gemeente Katwijk aan Zee. Hieronder vindt u een beschrijving van de geschiedenis van beide begraafplaatsen.

I. Algemene begraafplaats aan de Zuidstraat
II. Begraafplaats “Duinrust” aan de Parklaan

Januari 2014
Geschreven door drs. C. Hoogendijk, Katwijk aan Zee