Nieuws
Voedselbankwerk is mensenwerk. In het hele land zetten ruim 14.000 vrijwilligers zich met hart en ziel in voor de medemens. En dat iedere week! Volgens de nieuwe meetmethode van het CBS leven in ons land zo’n 540.000 medemensen onder de armoedegrens. Daarvan ontvangt ruim een kwart ondersteuning van 1 van de 180 voedselbanken in ons land. Indrukwekkende getallen die de indruk zouden kunnen wekken dat alle voedselbankklanten, net zoals bij grootwinkelbedrijven, uniform worden behandeld. Niets is minder waar. Voedselbanken leveren maatwerk, afgestemd op de persoonlijke behoefte en situatie van de klant.
Mensen die ons om hulp vragen ontvangen sowieso de eerste paar weken een boodschappenpakket. Zoals wellicht bekend geldt er een inkomenstoets om klant te worden bij de voedselbank. Deze toets kan kort na aanmelding worden uitgevoerd. Het voordeel daarvan is dat degene die hulp vraagt vrijwel direct weet dat hij/zij klant kan worden. Desgewenst kan de eerste toets ook worden uitgevoerd nadat men eerst drie maanden hulp heeft ontvangen. Maar als men dan toch geen klant blijkt te kunnen worden dan kan dit leiden tot teleurstelling.
Voor de meeste mensen die een beroep op ons doen is het allereerste bezoek aan de voedselbank enorm spannend: ik ken daar niemand, wie ga ik daar ontmoeten, ik schaam me, etc, etc. Zeer begrijpelijk. Om die reden is er tijdens de uitgifte van de boodschappen een gastvrouw aanwezig die nieuwe (aspirant) klanten wegwijs maakt. Zij vertelt de huisregels en loopt de eerste keer met de nieuwe klant mee. Ook inventariseert zij of er dieetwensen zijn of dat men uit overtuiging bepaalde producten niet eet. Het boodschappenpakket wordt hier dan op afgestemd. Door de wekeljkse gesprekjes met de klant vormen de gastvrouw en de coördinator zich gaandeweg een beeld van de persoonlijke leefomstandigheden van iedere klant. Kortom de menselijke maat.
De inkomentoets wordt iedere zes maanden herhaald. Wij doen dat geheel in eigen beheer. De klanten zijn op basis van de beginletter van hun achternaam verdeeld. De halfjaarlijkse toets wordt daardoor steeds door dezelfde intaker uitgevoerd. Voordat wordt besloten om afscheid te nemen van een klant wordt e.e.a. eerst besproken met de overige intakers. Dit gebeurt in aanwezigheid van onze gastvrouw, de coördinator en een bestuurslid. Als een klant boven de norm blijkt te zitten dan kan de menselijke maat ertoe leiden dat men toch klant kan blijven.
In principe moeten de klanten hun boodschappenpakket iedere week persoonlijk komen ophalen. Voor sommige klanten vormt dit het hoogtepunt van de week: men komt doordeweek niet onder de mensen en bij de voedselbank ontmoet men medemensen die zich in een soortgelijke omstandigheden bevinden. Maar als je ernstig ziek en/of oud bent of een alleenstaande moeder van 3 jonge kinderen, en je beschikt alleen over een fiets, dan kan de wekelijkse gang naar de voedselbank een probleem vormen. Er zijn situaties dat onze coördinator dan besluit om de boodschappen te laten bezorgen.
Tenslotte geldt ook voor Katwijk – Rijnsburg – Valkenburg dat we als voedselbank maar een deel van de medemens bereiken die in aanmerking komt voor onze hulp (grootte orde 30%). Daarom zijn we begonnen met ‘outreaching’. Een kleine groep vrijwilligers bezoekt zusterorganisaties en relevante lokale bedrijven zodat zij hun klanten op ons bestaan kunnen wijzen. Om schroom en schaamte te overwinnen mogen deze partners hun klanten namens ons aanbieden dat – na aanmelding door de klant zelf – de eerste paar weken de boodschappen geheel gratis door ons worden thuis gebracht met een personenauto of bestelbusje dat er neutraal uitziet.
Wij zijn op zoek zijn naar een ‘verhalenvanger’. Heb jij oog voor mooie verhalen? Voor de donderdag- en vrijdagochtend zoeken we nog twee vrijwilligers. Tijdens deze ochtenden vindt de voorbereiding en het samenstellen van de boodschappenpakketen plaats. Ook nemen we dan voedsel en andere donaties in ontvangst. Je combineert praktisch werk op de werkvloer met het nauwgezet vastleggen van hartverwarmende donaties en momenten. Met je smartphone maak je foto’s en notities voor ons communicatieteam, zodat geen enkele gulle gift onopgemerkt blijft. Bel even als je interesse hebt.
Mocht u zelf moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen, schroom dan niet om u aan te melden voor onze hulp. Verschuil u alstublieft niet achter het argument “dat anderen het harder nodig hebben”. Wij beschikken over meer dan voldoende voedings- en verzorgingsmiddelen om iedere inwoner van Gemeente Katwijk te helpen die een tijdje ‘krap bij kas’ zit!
Wim de Mooij
Secretaris bestuur Stichting Voedselbank Katwijk
secretaris@voedselbankkatwijk.nl of 0628 877 111
www.voedselbankkatwijk.nl/zoek-je-hulp
www.voedselbankkatwijk.nl/regelingen
©2025 Hervormde Gemeente Katwijk aan Zee DisclaimerColofonPrivacy & cookies
Website door 2nd Chapter