Lunchconcert ‘Hollandse Koraalkunst’ met Marco den Toom

Op zaterdag 9 juli, aanvang 12:30 uur, neemt Marco den Toom plaats aan de speeltafel van het Van den Heuvel-orgel in de Katwijkse Nieuwe Kerk. Het is het derde recital van de Orgelserievan Stichting Orgelcomité Nieuwe Kerk Katwijk (SONK).

Zingen is dubbel bidden. Er is een schat aan woorden die voorzien is van schitterende melodieën. Dat heeft de eeuwen door menigeen geïnspireerd. Zo ook organisten die wisten wat het was om liederen te vertolken. Of het nu het volk in het kerkbanken betrof of beroemde koren, goed voorbereide concerten of spontane improvisaties in een eenzaam moment, koralen spreken nog altijd tot de verbeelding. Marco den Toom doet een greep in de schatkist van de zogenaamde Hollandse Koraalkunst. En dan vooral een graai in de romantische hoek.
Je waant je als kind in een snoepwinkel dat haast niet kiezen kan.

Namen komen dan naar voren als Jan Zwart, zijn zoon Willem Hendrik, Feike Asma, Klaas Jan Mulder en John Propitius. Samen zijn ze goed voor haast ontelbare LP’s en zilveren schijfjes. Den Toom opent rond de lunchtijd met Asma’s Fantasie over de Avondzang. Om maar even aan te geven hoe tijdloos dit geliefde werk nog altijd is. Daarna volgt een stoet van overbekende orgeljuwelen. U bid ik aan van Jan Zwart, Grote God wij loven en Hoort gij die stemme van Klaas Jan Mulder, Psalm 111 van Willem Hendrik en van John Propitius de psalmbewerkingen 141 en 42.

De finale is voorbehouden aan Marco zelf met psalm 68.
Kortom, een lunchconcert waar het smullen wordt met ware hoofdgerechten en heerlijke toetjes.
Wees welkom zo midden op de zaterdag in de Katwijkse Nieuwe Kerk!

Houd u met een bezoek aan het concert rekening met de volgende zaken:
- Toegang is gratis. Collectie bij de uitgang
- Reserveren vooraf is niet mogelijk en overigens niet nodig.
- Parkeren kerkplein gratis
- Deur open om 12:00 uur.

Volgende concert: Hugo van der Meij 20 augustus, 12:30 uur

Zie ook www.sonk.nl voor verdere informatie.

juli zaterdag

Tijd 12.30 uur